Divadlo Josefa Kajetána v Plzni C. Monteverdi L´Orfeo Premiéra 2. června 2018
Takřka přesně před 20 lety, 13. června 1998 se v Plzni uskutečnila
premiéra barokní opery Dido and Aeneas
od anglického skladatele Henryho Purcella -
a trvalo dalších 20 let, než Plzeň se dočkala další inscenace barokní
opery. Ale je to návrat vskutku
triumfální.
Ve světě se hrají 3 dochované opery Claudia Giovanni Antonio Monteverdiho (1567-1643) poměrně často,
ale u nás zazněl poprvé operní Monteverdi až v r. 2007 v Národním
divadle v Praze, v inscenaci režiséra Jiřího Heřmana.
Orfeo, žánrově označovaný jako Favola
in musica poprvé
zazněla v roce 1607 v Mantově a spolu s díly Il ritorno d´Ulisse in
patria (Návrat Odyssea do vlasti) z roku 1641 a L´incoronazione di Poppea (Korunovace Poppey) z r. 1643 patří mezi
jediné dochované „operní“ tituly Claudia Monteverdiho, které tvoří základní pilíř tohoto hudebního
útvaru. Jde z dnešního pohledu o nadčasové a univerzální kompozice, ke
kterým se neustále vracejí orchestry a soubory věnující se barokní opeře. Ovšem neznamená to, že se Monteverdiho opusy hrají na
jevištích už 400 let – po jeho smrti byla díla zapomenuta, některá úplně
zničena a Orfeo zazněl po mnoha letech (tedy vlastně po třech stoletích) umlčení až v roce 1904
v Paříži (v koncertní verzi ve francouzském překladu). Ale i tak další
cesta k provozování byla trnitá – chyběly tu osobnosti, které by dílo uměly
interpretovat ( tak jak bylo
v období baroka napsáno). Řada význačných skladatelů jako např. Orff, Malipiero, Respighi, Orefice proto
dělali své vlastní úpravy Monteverdiho partitury s často velmi individuálním a ne zcela historickým přístupem zejména k orchcestraci, aby tak dílo přiblížili hudebním profesionálům i veřejnosti.
Zlom nastal v 70.
letech minulého století v Curyšské opeře, kde významný hudebník,
myslitel, interpret a dirigent Nikolaus Harnoncourt (1929-2016) všechny tři
Monteverdiho opery hudebně nastudoval a jejich scénickou podobu jim vdechl
významný francouzský režisér Jean-Pierre
Ponnelle. Od té doby se setkáváme s Monteverdiho tvorbou na jevištích a koncertních
pódiích mnohem častěji – neboť za posledních 30-40 let se názor na
interpretaci barokní hudby značně vyvinul. S ohledem na specifika
hudebního projevu, nezbytného použití dobových nástrojů apod. zůstává tato
interpretace v rukou specializovaných
orchestrů, dirigentů a pěveckých interpretů.
Plzeňské divadlo mělo šťastnou ruku, když pro nastudování
titulu oslovilo dirigenta Vojtěcha
Spurného, který v oblasti barokní interpretace představuje
v Česku mimořádně poučenou osobnost. V. Spurný doplnil vybrané hráče orchestru DJKT v Plzni o několik přizvaných
špičkových hráčů na nástroje, které běžně v dnešních orchestrech nenajdete.
Hudební nastudování se nesnaží být v žádném jen „přibližné“, nese svůj osobitý
názor na barokní interpretaci a řadí se k produkcím evropské úrovně.
V inscenaci jsou použity dobové nástroje jako např. čtveřice pochodových
bubnů, pět renesančních pozounů, dva cinky (druh renesančního kornetu),
varhanní pozitiv, regal nebo loutnové nástroje včetně theorby. Ve zvýšeném orchestřišti
diváci slyší a vidí i barokní chromatické harfy, jejíž hráči do
inscenace a jejích repríz budou jezdit z Francie a Nizozemska. Na hodnocené premiéře ( 2. června) účinkoval jako hráč na tento raritní nástroj jeden z nejlepších hráčů na historickou harfu
na světě, Maximilian Ehrhardt.
I pro pěvecké party dirigent a režisér inscenace oslovil
především mladé umělce, kteří ale už s barokní hudbou mají zkušenost.
Vedle skvělého hudebního nastudování, výkonu orchestru a
pěveckých výkonů, kterým se ještě budeme věnovat, absolutorium představení nese scénická složka, která je dílem
mladého režiséra Tomáše Pilaře a jeho týmu : Daniel
Dvořák (scéna), Aleš Valášek (kostýmy)
a Daniel Tesař (světelný design).
Režie důsledně vychází z mýtického příběhu, jeho prehistorie. Divák tak má
pocit, že ho zárověň oslovuje hluboká minulost i naprostá současnost příběhu. Klíčovým výtvarným prvkem použitým
v inscenaci jsou bílé helmy s maskami symbolizujícími základní
typy postav antického divadla, které umocňují monumentalitu a univerzalitu příběhu napříč dobou a pomáhají divákovi, aby se lépe orientoval v postavách,
kterých se vystřídá na jevišti asi dvacet. S výjimkou
titulní postavy každý pěvecký sólista ztvárňuje více postav (právě za pomoci
změny masky a kostýmu). Stylizované pohyby postav (ale ne důsledně všech! účinkujících)
dotváří zdánlivě jednoduše a lehce, velmi plasticky a téměř snově působící scénografie. Filmové dotáčky promítané na kulisy nikdy
neilustrují, velmi emociálně působí na divákovo vnímání mýtické story. V rozhodujícím momentu, kdy Orfeo
vystupuje z podsvětí a za ním jako v mlžném oparu kráčí Euridika,
režisér skvěle použije průsvitnou předoponu pro vyjádření tenké hranice
mezi bytím a nebytím. A takových dechberoucích jevištních akcí je v inscenaci celá
řada.
Důležitou vizuální složkou produkce je choreografie Martina Šintáka, který sám tančil
obtížnou roli Charona, pro kterou vytvořil výraznou choreografii, která v mnohém předčila choreografické prvky dámské části taneční skupiny.
Aby divák mohl vnímat představení opravdu všemi svými smysly,
přichystali pro něj inscenátoři i dle starodávného receptu pryskyřici, která
provoňuje divadelní sál během celé produkce.
Z pěvců na prvním místě zaujme Orfeo Lukáše Zemana–
jeho baryton zní nesmírně příjemně, elasticky a použití tmavšího mužského hlasu
(tj. nikoliv tenoru) považuji za správnou volbu inscenátorů. Představitelsky
naplňuje beze zbytku požadavky náročné partie – možná by si některý divák mohl
přát, aby více uplatnil ze svého osobního charismatu, který je trochu potlačován
zvolenou stylizací inscenace. Zeman je českému divákovi méně znám, protože
působí převážně v zahraničí – kde se
pravidelně věnuje interpretaci staré hudby, vystupuje též se souborem Collegium 1704 a s mnoha
významnými zahraničními tělesy.
Příjemně znějící hlas zajímavého témbru nabídla
představitelka postavy Musica a Eurydiky, Karolína
Janů, pěkné výkony odvedly i Andrea Frídová
(1. soprán, Ninfa) a Kristína Vylíčilová
(2. soprán, poselkyně). Rovněž tak mužská část pěveckého souboru byla velmi
vyrovnaná a uvedla se širokým spektrem dobře vedených hlasů od counter-tenoru Jana Mikuška, tenoristů Jaroslava Březiny a Jaroslava Tejkala až po basisty Jaromíra Noska a Josefa Kovačiče. Bylo potěšující slyšet projev
Jaroslava Březiny z pražského Národního divadla jako 1.tenora, Pastore I.,
Spirito del Coro I., Apollo, jehož hlas zejména po ztvárnění význačných rolích
operního 20. století byl schopen přesvědčivě zvládnout styl zpěvu recitar cantando.
Divadlo Josefa Kajetána uvede vzápětí do premiéře tři
představení této opery v bavorském Bayreuthu, v nově zrekonstruovaném
barokním Markraběcím operním domě, v rámci 57. ročníku festivalu Musica
Bayreuth.
Pod dojmem velkých
zážitků z působivé inscenace se snad patří jen vyjádřit naději, že v Plzni
nebudou čekat na další barokní operu dalších 20 let !
Hodnocení recenzenta: 95 %
Naprostý souhlas - fantastický zážitek. Všechny složky inscenace do sebe zapadaly a nápad s vůní je výborný. Opravdu jsme se přesunuli o několik staletí zpět. Maximálně doporučuji!
OdpovědětVymazat