SANDRO
WILHELM
Giuseppe
Verdi : Messa da Requiem Praha, Dvořákova síň Rudolfina 4.6.2018
Závěrečný
koncert 91. sezóny SOČR byl již dva
měsíce před datem svého konání zcela vyprodán, a to jednak z důvodu uvedení
atraktivního titulu Verdiho Messa da
Requiem a také z důvodu vůbec posledního koncertu dlouholetého šéfa
Symfonického orchestru Českého rozhlasu Ondreje
Lenárda s tímto tělesem ve funkci šéfdirigenta.
Volba titulu
Requiem (tj. mše za zemřelé) byla trochu symptomatická, neboť odchod O. Lenárda
z jeho funkce nebyl tak zcela dobrovolný, jak bylo možné se v kuloárech
doslechnout.
Bohužel samotný
zkušený a ceněný umělec O. Lenárd
tento večer dirigoval „svůj“ orchestr trochu bez atmosféry, bez žádoucí
elasticity a občas mechanicky. Jako posluchač jsem necítil z jeho projevu tu
pravou míru oddanosti k této niterní skladbě, jejímuž provedení chyběla
nezbytná dávka spirituality, zděšení a
rozjímání - na pódiu převládla jen vysoká míra profesionality, ale to
bylo málo. Také rytmické přechody působily násilně a nebyly dobře vedeny.
Umělecké
kvality orchestru (SOČR) se prokázaly jako mimořádné – členové orchestru hráli
na prvotřídní úrovni. A Pražský
filharmonický sbor (sbormistr Lukáš
Vasilek) potvrdil již po několikáté
punc své trvalé kvality. Sbor se v
současnosti řadí mezi nejlepší světové profesionální sbory na světě – v
pondělí 4. června 2018 především upoutal zvučností a mimořádnou krásou zvuku
basových hlasů a kulatými tóny tenorů. Ženský soubor velmi pěkně zapůsobil
čistou a přímou zpěvní linkou, který při intepretaci Verdiho Requiem je
vhodnější než tradiční opulentní italský zvuk.
V jednom z
interview na webových stránkách Českého rozhlasu O. Lenárd uvedl, že má vyhraněnou představu o sólovém kvartetu,
kterou ale ne vždy „kasa“ mu dovolí ji beze zbytku realizovat. Bohužel pěvecké
kvarteto recenzovaného večera nesplnilo moji představu ideální interpretace
Verdiho zádušní mše. Irská sopranistka Celine
Byrne svým pronikavým hlasem jako laserem sice pronikne mohutnou
orchestrální masou, její projev je intonačně zcela čistý, ale je téměř bez
vibrata, a tak by se však více hodil pro interpretaci staré
hudby např. pod vedením Johna Eliota Gardinera. Vzhledem k prováděnému titulu a
skladbě dalších sólistů kvarteta působil její zpěv nestylově. V jejím zpěvu je
poskrovnu legáta, málo portamenta a též méně emočního výrazu. Její zpěv je
čistý, technicky dobře zvládnutý, ale nezaujme,
neboť postrádá senzuální aspekt.
Zcela jiný
svět představuje Jana Hrochová, na
kterou jsem se velmi těšil. J. Hrochová disponuje volně plynoucím hlasem
krásného témbru, apartní osobitou a
unikátní barvou hlasu - když zpívá ten
správný repertoár. Tím by pro ní měly být především lyrické operní partie a pak
sakrální skladby lyrického charakteru.
Bohužel Verdiho Requiem je za hranicí možností jejího krásného hlasu. V
nižších polohách postrádá široký prsní registr a v horní poloze zas průraznost.
Musí tak tlačit na svůj hlas, aby dosáhla většího objemu a tak se stává, že
občas je příliš nízko a její hlas ztrácí
svoji přirozenou barvu. Doufám, že tak inteligentní pěvkyně jako J. Hrochová je
si brzo uvědomí své hranice a vrátí se k repertoáru, ve kterém může zas
dokonale zazářit.
Hlavní
pěvecká star večera, slovenský bastista Štefan
Kocán (dnes učinkující na největších scénách světa) neměl svůj nejlepší večer, často byl ve svém
pěveckém projevu příliš nízko a jeho hlasu chyběla také síla a potřebná
průraznost. Nebyl schopen se přizpůsobit pomalému dirigentovu tempu a nestále
byl „napřed“ – což mohlo být i důsledkem jeho sporadické účasti na zkouškách.
Když původně
ohlášený tenor Antonio Poli z důvodu nemoci musel odříci své vystoupení, sotva
z někdo z diváků očekával, že Georgij
Vasiljev se stane hlavní hudební ozdobou celého večera. Asi jako jediný
sólista večera byl schopen svým překrásným legátem, smyslným témbrem, rafinovaným frázováním a vůbec
krásou hlasu zprostředkovat atmosféru a tajemství Verdiho skladby. Jeho
„Ingemisco“ byl pro mne hudebním vrcholem večera – pro vášnivost a správnou
míru vyjádřené bolesti v jeho podání. Tento tenorista působí jako sólista Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu a
moskevského divadla Novaja Opera. Má v repertoáru např. Rudolfa v Bohémě,
Vévodu v Rigolettovi, Romea v Gounodově Romeo a Julie, Edgarda v Lucii v
Lammermooru či Dona Josého; mezi jeho nejslavnější umělecké partnery patří Anna Netrebko, s kterou zpíval v r.
2016 na Palácovém náměstí v Petrohradu (ještě za spoluúčasti Ildara Abdrazakova
a Olgy Peretjatko).
Vděčné
publikum vyjádřilo v závěru večera svým dlouhotrvajícím potleskem své nadšení z
hudebního zážitku, který byl ve svém závěru přerušen vystoupením ředitele
Českého rozhlasu R. Zavorala a
ministra kultury v demisi I. Šmída.
Svým poděkováním O. Lenárdovi sice složili hold jeho umění a jeho výjimečné
sedmileté spolupráci se SOČR, ale celý tento závěrečný výstup byl v přímém
rozporu s hlubokou spiritualitou a rozjímáním, která předtím přineslo provedení
Verdiho Requiem.
Použité fotografie Filipa Jandourka byly použity se souhlasem Českého rozhlasu
Recenzi z německého originálu přeložil a upravil VÁCLAV BEČVÁŘ