středa 20. června 2018

České operní premiéry v příští sezóně 2018/2019


DAVID CHALOUPKA

Samozřejmé se jeví, že rok 2018, který nese tolik výročí vztahujících se k národní historii, oslaví i české a moravské operní domy zařazením reprezentativních titulů domácích skladatelů. Z tohoto důvodu se nadcházející operní sezóna nese v duchu českého patriotismu, i když mnohdy spíše jako sázka na jistotu jménem Libuše a Prodaná nevěsta. Smetanova slavnostní zpěvohra Libuše zazní hned ve třech nových inscenacích. V již úvodu září ji uvede brněnský operní soubor, nikoliv ale v divadelní budově, ale v prostoru na Výstavišti v Pavilonu B. V hudebním nastudování Roberta Kružíka a v režii Jiřího Heřmana vystoupí vedle domácích sólistů v hlavních partech hosté: Lucie Hájková (Libuše), Jiří Hájek (Přemysl) a Alžběta Poláčková (Krasava). Pražská inscenace v témže měsíci bude dílem týmu dirigenta Jaroslava Kyzlinka a ředitele Národního divadla Jana Buriana jako režiséra. Na scénické podobě představení na scéně Národního divadla se budou podílet Daniel Dvořák (scénografie), Kateřina Štefková (návrhy kostýmů) a Petr Zuska (choreografie). V hlavních rolích jsou ohlášeni Dana Burešová nebo Iveta Jiříková (Libuše) a Adam Plachetka nebo Svatopluk Sem (Přemysl). Třetí inscenace tohoto operního titulu, která bude také sloužit k oslavě stého výročí založení Československa, bude v říjnu následovat v Severočeském divadle v Ústí nad Labem.

Předehra k opeře Libuše v podání orchestru ND a dirigenta Jaroslava Krombholce z roku 1968, zdroj: YouTube.com

Prodanou nevěstu s premiérou 12. října 2018 připraví nejprve Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích v nastudování dirigenta Maria de Rose a v režii Marka Mokoše. V roli Mařenky se budou střídat Jana Šrejma Kačírková a Kateřina Špilauer Hájovská. A o devět dní později následuje k výročí naší vlasti věnovaná premiéra Prodané nevěstySlezském divadle v Opavě. S režisérem Luborem Cukrem bude na hudebním nastudování spolupracovat přední specialista na starou hudbu Vojtěch Spurný. Navíc se objeví i inscenace Prodáváme nevěstu na studiové scéně plzeňského Divadla J. K. Tyla (6. října 2018). Národní divadlo Praha nastuduje ještě v závěru nadcházející sezóny (červen 2019) Smetanova Dalibora. Po tomto operní titulu dlouho volala veřejnost. Po režijním nezdaru, který provázel Pitínského inscenaci (2001), se zřejmě dlouho váhalo s novou inscenací. Nový inscenační tým tvoří dirigent Jaroslav Kyzlink a ustálená dvojice spolupracovníků: Jiří Nekvasil jako režisér a Daniel Dvořák jako scénograf. 

    Dalibor v podání Viléma Přibyla zdroj: YouTube.com

Skromněji oproti minulým sezónám je zastoupeno v dramaturgických plánech operní dílo Antonína Dvořáka. O to zajímavěji se jeví plánovaná inscenace jeho komické opery Šelma sedlák, kterou zařazuje plzeňská opera (premiéra 8. června 2019 ve Velkém divadle). Režisér Zbyněk Brabec si bude muset poradit s libretem, které kombinuje českou idylu námluv a komedii intrik a převleků v duchu Figarovy svatby.


Do Národního divadla v Brně se vrátí dílo ryze moravské – Janáčkova opera Příhody lišky bystroušky (premiéra 17. listopadu 2018) v hudebním nastudování Marka Ivanoviče a v režii Jiřího Heřmana, který ihned po Libuši režíruje další vysoce náročný titul. V titulní roli se bude střídat zkušená janáčkovská interpretka Pavla Vykopalová a Jana Šrejma Kačírková. Ale již v říjnu (premiéry 18. a 20. X. 2018) Národní moravskoslezské v Divadle Antonína Dvořáka uvede Janáčkův  Osud  hudebním nastudování Jakuba Kleckera (další dirigent Adam Sedlický) a v režii Jiřího Nekvasila. V tomto méně uváděném titulu vystoupí Linda Ballová, známá především z bratislavských vystoupení nebo Veronika Hoblová v rolí Míly. V roli osudem pronásledovaného skladatele Živného si můžeme vybrat mezi podáním Josefa Moravce nebo Martina Šrejmy. Pro komorní studiový prostor, nově otevřené Divadlo „12“ bude připraven speciální scénický projekt z Janáčkových Písní a balad v režii Jiřího Nekvasila a s klavírním doprovodem Jiřího Bárty. V půli prosince (14. XII. 2018) uvede Moravské divadlo Olomouc Janáčkovu Její pastorkyňu v režii Václava Málka.

Dvakrát na domácí scény vstoupí Julietta Bohuslava Martinů. Toto reprezentativní operní dílo 20. století uvede ostravský soubor v režii uměleckého dua SKUTR ve dvou premiérách 11. a 13. dubna 2019. V hudebním nastudování Jakuba Kleckera (druhý dirigent Robert Kružík) Michela bloudícího v tajemném městečku bez paměti budou zpívat tenoristé Jorge Garza a Luciano Mastro. Osudovou Juliettou se jim pak stane Kateřina Kněžíková nebo Doubravka Součková. V brněnské inscenaci se spojí příběh Ženy opuštěné milencem z francouzského operního monodramatu F. Poulenca Lidský hlas s Třemi fragmenty z Julietty, které osobně připravil Bohuslav Martinů pro koncertní uvedení, když si byl vědom, že celá inscenace opery na surrealistické libreto by byla ve válečných letech příliš náročným úkolem. Režisér David Radok připraví toto zajímavé operní spojení pro Národní divadlo v Brně (premiéra 14. VI. 2019) za hudebního přispění dirigenta Mark Ivanoviče. V rolích Ženy a Julietty vystoupí Pavla Vykopalová a jako Michel se v kompozici Bohuslav Martinů na brněnské jeviště vrátí Magnus Vigilius jako host dánský tenorista, který se zde velmi dobře uvedl např. v inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové.


foto Pavly Vykopalové ze soukromého archivu umělkyně


Z italské opery, tradičního repertoárového pilíře domácích scén, uvede brněnský soubor Verdiho Dona Carlose v italské verzi. Premiéra 2. února 2019, hudební nastudování Jaroslav Kyzlink a režie Martin Glaser. Plzeňská scéna pak uvede oblíbeného Nabucca (Velké divadlo, premiéra 13. října 2018). Vedle Verdiho operního díla druhou oporu repertoáru představují Pucciniho melodramata. Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích uvede jeho poslední operu Turandot, na kterou místní divák čeká mnoho desetiletí. Ostravský soubor pak převezme koprodukční inscenaci Pucciniho Triptychu (premiéry 13. a 15. XII. 2018) z Bratislavy. Tuto inscenaci jsme poznali již na nedávné přehlídce Opera 2017. Ostravské představení soustředí domácí zpěváky i některé původní slovenské sólisty v hudebním nastudování Tomáše Braunera (druhý dirigent Adam Sedlický) a v režii Romana Poláka. Z dalších veristů je zastoupen Ruggero Leoncavallo s nesmrtelnými Komedianti ve Slezském divadle v Opavě (premiéra 17. III. 2019), tentokráte nikoliv v osvědčené kombinaci s Mascagniho Sedlákem kavalírem, ale s jiným dramatem žárlivosti – s Rachmaninovou operní prvotinou, působivou aktovkou dle Puškinovy předlohy, tedy s Alekem. Bezesporu senzační je plánovaná inscenace opery Iris Pietra Mascagniho. V našich končinách zcela opomíjený opus s japonskou tematikou je vynikající ukázkou uměleckého stylu přelomu století – symbolismu. Nádherná partitura a lyrický jímavý děj jsou protipólem vyhraněného veristického přístupu z Pucciniho opery Madama Butterfly. Vysoce očekávaná premiéra se koná ve Velkém divadle v Plzni 13. dubna 2019.


                      Původní divadelní plakát ze světové premiéry Mascgniho opery Iris, zdroj: Wikipedia

Operu německého regionu zastupuje inscenace Mozartovy komické opery Cosi fan tutte Moravském divadle v Olomouci (premiéra 10. V. 2019) v režii Andrey Hlinkové a inscenace na českých operních scénách málokdy hraný IdomeneoDivadlo J. K. Tyla v Plzni (premiéra 9. března 2019 ve Velkém divadle). Národní divadlo v Praze na scéně Stavovského divadla nabídne Beethovenova Fidelia ve finální verzi z roku 1814. Domácí divák pak bude mít možnost poznat režijní práci přední světové režisérské osobnosti, Very Nemirové. Již v září 2018 proběhne premiéra v hudebním nastudování Andrease Sebastiana Weisera. Otázkou je, zda je dramaturgicky vhodné v jedné sezóně premiérovat Fidelia a Dalibora, tedy Smetanovo dílo, které vždy je srovnáváno nejen kvůli podobnosti zápletky s geniální operou záchrany a „hymnem svobody“ Ludwiga van Beethovena. Romantickou operu Čarostřelec (premiéra 16. VI. 2019) pak připraví olomoucký soubor v režii Lubora Cukra. Velkou neznámou pro domácího diváka bude nastudování opery Ernsta Kreneka (Křenka) Jonny spielt auf (Jonny vyhrává) z roku 1927, jednoho z největších kasovních trháků přelomu 20. a 30. let 20 století. Operní dílo se senzační detektivní zápletkou, které je hudebně ovlivněno i jazzem a dobovou taneční hudbou, vyžaduje trochu nadhledu. Tu mu bezesporu dodá režijní výklad Davida Drábka. Lednovou premiéru nastuduje Petr Kofroň. Zda se s tímto operním titulem nemělo počkat raději až na otevření Smetanova divadla, kde byla ještě v tehdejší Neues Deutches Theater čerstvě po světové premiéře uvedena (a pak česky i v Brně), ukáže až reakce publika.

                Jonny spielt auf, ukázka z inscenace Deutsches Nationaltheater Weimar 2014 ,zdroj: YouTube.com
    
Francouzská opera, vždy bedlivě zvažovaná domácími dramaturgy pro četná úskalí jazykové přípravy i stylu, je tentokráte zastoupena titulem velké opery. Meyerbeerova Roberta Ďábla mohou pražští diváci vzpomenout jako jedno z nejúspěšnějších představení tehdejší Státní opery (1999). Na konci sezóny (premiéry 13. a 15. VI. 2019) vyslanec pekla Robert ovládne nejen Bertrama, ale i ostravské jeviště. V nastudování Roberta Kružíka (další dirigent Marek Šedivý) jsou náročné koloraturní party princezny Isabelly svěřeny Kateřině Kněžíkové nebo Janě Sibeře, Bertrama na pomezí dobra a zla ztvární Martin Gurbaĺ nebo Miloš Horák. Francouzskou operu 20. století zastupuje pak již zmiňovaný Lidský hlas v Brně.

Ruská opera se pak vyjma Čajkovského děl objevuje na našich operních pódiích spíše jen nahodile. Vedle uvedeného Aleka v opavském Slezském divadle ale Národní divadlo v Praze zařazuje vynikající titul Sergeje Prokofjeva. Lásku ke třem pomerančům (premiéra květen 2019) režíruje světově uznávaný choreograf Radim Vizváry, která tak bude moci napravit rozpačitý dojem, který vyvolala jeho režie Donizettiho operní frašky Viva la mamma!

V domácím prostředí se stále více etabluje operní tvorba anglo-amerického regionu, ač se vyjma díla Benjamina Brittena, často jedná o díla spíše určená studiovým nebo experimentálním scénám. Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích po velkém úspěchu Ravelovy opery Dítě a kouzla nastuduje Brittenovu operu Kominíček  pro malé diváky nebo jako rodinné představení. Pro ostravskou „12“ pak bude připravena inscenace Čtyřtónové opery (1972) Toma Johnsona v režii Juraje Čiernika (u klavíru Michal Bárta). V inscenaci se sejdou jak sólisté místní opery, tak mladí adepti, studenti operního zpěvu. Mozartovu géniu je věnován projekt Dopisy, hádanky a příkazy, spojující operní kompozice Michaela Nymana a Stevena Stuckyho, připravený pro Stavovské divadlo dirigentem Davidem Švecem a režisérkou Alicí Nellis s premiérami 4. a 7. dubna 2019.

A nakonec soudobá česká tvorba… Ve světové premiéře zazní scénická kompozice Tramvestie Petra Wajsara na texty básníka Pavla Novotného, jejichž vznik je spojen s úzkokolejnou tramvajovou trasou mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Dubnovou premiéru pro Novou scénu v Praze připraví Marek Bureš, který bude i tvůrcem scénografie.
Z operetní nabídky stojí za upozornění dvojí nastudování Lehárovy Veselé vdovy v Ústí nad Labem v Plzni (Nová scéna) v únoru 2019 i nová inscenace Offenbachova Orfea v podsvětí  v Moravském divadle Olomouc v režii Oldřicha Kříže (premiéra 22. II. 2019).



Žádné komentáře: