VÁCLAV BEČVÁŘ
Festival
Opera Nova 2018 přinesl zajímavou a cennou přehlídku současného hudebního divadla
–my jsme navštívili v rámci festivalu
brněnské představení Pravidla slušného
chování v moderní společnosti.
V Brně se
soudobé opeře soustavně věnují asi jako v jediném českém operním souboru,
za zmínku minimálně patří jeden z posledních titulů - Láska z daleka (L'Amour de loin) skladatelky Kaiji Saariaho,
dílo, které vzbudilo velký zájem i diváků i odborné kritiky.
Krátká, asi
90 minutová tragikomická opera Michala Nejtka
zaujme jak svojí hudební strukturou, tak i příběhem, který sice nepřináší na
operní jeviště zásadní velké téma, ale vlastně "jen" obyčejné příhody z
našeho života, které zná každý z nás - k jejichž sdělení se však hodí zvolený způsob kompozice
opery i její scénické řešení.
Na počátku
libreta byla Francouzka Blanche-Augustine-Angèle
Soyer (1845-1911), která vyrůstala u svých dvou tet, které si na životním
stylu a společenské etiketě hodně zakládaly a vštípily mladé Blanche zásady, které
ona později pod pseudonymem La baronne
Staffe literárně zpracovala a vydala několik knih, které se staly ve Francii
nesmírně populární (a dodnes se vydávájí). Z nich nejznámější nese název Règles du savoirvivre dans la société moderne
(Pravidla slušného chování v moderní společnosti), která vyšla v roce
1889.
O mnoho let
později se literární dílo stalo inspirací pro divadelní hru (monodrama pro
jednu herečku !), kterou napsal francouzský herec, režisér a dramatik Jean-Luc Lagarce (1957-1995). A právě
Lagarceho divadelní hra se stala hlavním inspiračním zdrojem nové opery skladatele
Michala Nejtka a libretisty Jiřího Adámka.
Opera má sedm
částí
a zachycuje postupný průběh lidského života od
narození, křtin, námluv, zásnub , svatby, běhu života až po úmrtí. Čtyřiadvacetičlenný
orchestr zvládá nástrahy partitury s překvapující invencí i zručností i co
se týče ovládání i hudebních nástrojů, které v našich orchestřištích moc
často nenajdete. Hudební linie orchestru výborně vedeného P. Šnajdrem je oddělena od de facto nezávislé pěvecké linky, která je
vytvářena v neustálém souzpěvu 4 sólistů, kteří zpívají na mikroporty – to
by možná některého příznivce opery odradilo, ale zase je tím zajištěna velmi dobrá srozumitelnost
zpívaného slova.
Přestože
partitura neobsahuje žádná sólová čísla, její zvládnutí bylo náročným pěveckým
úkolem zejména pro nutnost dokonalé souhry.
Všichni zpěváci ukázali vysoký cit pro interpretaci moderní partitury,
jejich hlasy se nádherně mísily v barevné zvukové paletě od jasného
koloraturního sopránu Marty Reichlové,
krásně znělého a dobře posazeného mladodramatického sopránu Daniely Strakové – Šedrlové, až po
příjemnou temnou barvu mezzosopranistky Jitky
Klečanské. Trochu ve stínu půvabných ženských představitelek zůstal Josef Škarka, který ale bezesporu
zaujal měkkým témbrem svého basu. Zásluhou dirigenta, orchestru i pěveckých
představitelů mělo sobotní představení silný hudební náboj a napětí.
Trailer
k inscenaci - zdroj YouTube.com
Inscenace
byla vytvořena libretistem příběhu, režisérem Jiřím Adámkem, který vsadil na jednoduchost (kostýmování, scéna, herecká akce) a pro
každou scénu se snaží najít trochu jiný
inscenační klíč – cca ¾ představení se mu to daří, poslední obrazy však již
trochu ztrácejí dech, představení začíná být monotónní, a to i přesto, že mezi
pěvce vstupuje svojí samostatnou hereckou akcí postava Herce (v podání Petra Vančury), která jednání postav
oživuje, dává vznešeně pronášeným (zpívaným) zásadám morálky a chování odvráceně
komický a někdy i sentimentální rozměr. Ale
i jeho výstupy časem trochu omrzí a divák si uvědomí, že těch 90 minut příjemně
strávených na jevišti Nové scény ND Praha bylo právě tak dost.
Pravidla slušného chování v moderní
společnosti
Praha, Nová
scéna 23.6.2018
Představení
Národního divadla v Brně, premiéra v Redutě dne 15. září 2017
Zdroj :
Národní divadlo Praha, Fota Marek Olbrzymek
Žádné komentáře:
Okomentovat