VÁCLAV BEČVÁŘ
Začínáme v Bavorsku
:
Postupně Vás
seznámíme s operními premiérami v zahraničí, které nám není tak
vzdálené a kam můžete zajet autem, vlakem či autobusem.
Mnichov - Drážďany - Vídeň
Mnichov - Drážďany - Vídeň
Mnichovská
státní opera uvede novou
sezónu inscenací Verdiho Otella v Jonasem Kaufmannem v hlavní
roli, který tuto zabijáckou partii nastuduje po Covent Garden v Londýně již
v druhé produkci. Inscenaci hudebně připraví šéfdirigent BSO Kirill
Petrenko, režie byla svěřena Amélii
Niermeyer, která již v Mnichově v minulosti vytvořila velice úspěšnou
produkci Donizettiho Favoritky. Roli
nevinné Desdemony ztvární po boku Kaufmanna miláček mnichovského publika a
bavorská Kammersängerin Anja Harteros.
foto: Gregor
Hohenberg,uveřejněno se svolením Sony Classical
Český
dirigent Tomáš Hanus nastuduje v BSO
Smetanovu Prodanou nevěstu, v německém
jazyce, v roli Jeníka (tedy Hanse) se představí hvězdný slovenský
tenorista Pavol Breslik, Christiane Karg bude jeho prodanou Mařenkou.
Mimo Breslika bohužel v obsazení chybí jakákoliv česká či slovenská jména.
Breslik nedávno vytvořil roli Jeníka (česky) v nové produkci Slovenského Národního
divadla.
V roce 1938
měla světovou premiéru opera Karl V.
od Ernsta Kreneka, rakouského
skladatele českého původu, první dvanácti-tónová opera. Mnichov ji uvede jako
další premiéru, a to 10.2.2019. Připomeňme, že rovněž Národní divadlo v Praze
v příští sezóně seznámí české diváky s dílem tohoto skladatele, a to s titulem Jonny spielt auf (Jonny vyhrává).
Veristickou
operu Fanciulla del West Giacoma Pucciniho zná český resp.
pražský divák dobře z velmi úspěšné inscenace Národního divadla ( sezóna
2006/2007), z které si odnesla Anda-Louise
Bogza Thálii za nejlepší výkon v hlavní roli (Minnie). Novou inscenaci
uvede nyní i Bavorská státní opera, v hlavní roli s Anjou Kampe, která je našim německým
sousedům známá především jako představitelka oper Richarda Wagnera (Senta,
Kundry, Isolde), za dirigentský pult usedne James
Gaffigan a jistou zajímavostí je, že scénu k nové inscenaci vytvoří Mathis Fischer-Dieskau, nejstarší syn
slavného německého operního a písňového interpreta.
Německá sopranistka s podmanivým hlasem
Dorothea Röschmann, jedinečná
interpretka Mozartovy Donny Elviry, Hraběnky či Vitellie z La
Clemenza di Tito) je asi hlavním lákadlem pro návštěvu Gluckovy reformní opery Alceste
(v originálním francouzském znění). Režii a choreografii k opeře vytvoří
belgický (především) choreograf Sidi
Larbi Cherkaoui. Uvidíme, jak se mu bude dařit, jeho poslední práce pro mnichovské
Divadlo prince Regenta /Prinzregentstheater/ Les Indes Galantes od barokního skladatele Rameau vzbudila v r.
2016 spíše rozpaky než nadšení.
Dorothea
Röschmann jako Mozartova Elvíra, zdroj: youtube.com
S velkým
očekáváním se již nyní připravuje nová incenace Straussovy Salome (dirigent K. Petrenko, režie bude v rukou uznávaného ale ne vždy
obdivovaného Krzysztofa Warlikowskieho) ,
která bude mít premiéru jako první titul na každoročním letním festivalu v červnu - červenci 2019. Hlavní roli (poprvé ve své kariéře) vytvoří německá zpívající
herečka Marlis Petersen, která během své již téměř 30-leté kariéry postupně a
opatrně sestupuje z čistě koloraturního oboru do dramatického oboru. Nedávno
se definitivně rozloučila se svojí životní rolí Bergovy Lulu, kterou interpretovala ve více než 12 produkcích (tou
poslední byla skvělá produkce Williama
Kentridge v Metropolitní opeře, kterou měli možnost prostřednictvím programu
MET HD sledovat i naši diváci).
A. Berg, W. Kentridge - Lulu, zdroj: Youtube.com
Nyní se připojí
k nepočetné řadě umělkyň, které k Salome „přišly“ z vysokého koloraturního
sopránu, jako byly Helga Pilarczyk, Edda Moser či dánská pěvkyně Inga Nielsen.
Inga
Nielsen jako Salome : zdroj Youtube.com
A tím výčet
nových inscenací v Michovském národním divadle zdaleka nekončí : dříve velmi oblíbené barokní opery se znovu vrací
na repertoár divadla – pod taktovkou Ivora
Boltona diváci uslyší opět v Prinzregentstheateru
operu G. W. Handela – tentokrát Agrippinu v hlavní roli s britskou
divou Alice Coote, umělecký šéf
veleúspěšné Komische Oper Berlin Barrie Kosky byl požádán o režii.
A konečně zajímavý
titul, který připraví Operní studio v Mnichově
– bude to Stravinského Marva v kombinaci
s (pro českého diváka známějším titulem) Jolantou
od P. I. Čajkovského.
Nová sezóna Mnichovského národního divadla
je opravdu velkorysá, bohužel velkorysé jsou a tomu odpovídají i ceny
vstupenek (asi nejdražší ze všech německých divadel) – v nejvyšší
cenové kategorii se pohybuje hlavní kasovní „tahák“ sezóny, Verdiho Otello s J.
Kaufmannem – tady nejdražší lístek
pořídíte cca za 280 €, ale zase místo k stání vás přijde na 23 €. Jinak běžná představení se pohybují v rozmezí
190-10 €. Samozřejmostí jsou však BSO jsou live streams (tj. živé obrazové záznamy) vysílané zdarma pravidelně
u každé nové produkce po internetu.
Mnichovské národní divadlo
Osobní preference: Otello, Karl V., Salome, Agrippina
Mnichovské národní divadlo
Osobní preference: Otello, Karl V., Salome, Agrippina
Drážďanská
opera uvede novou divadelní sezónu 2018/2019 operním fragmentem Arnolda Schönberga Moses und Aaron v hudebním nastudování Alana
Gilberta a v režii skandálního Calixta
Bieita. Vedle v hlavních rolích obsazeného
Johna Thomlinsona (mluvená role
Mojžíše) a Lance Ryana (zpívaná role
Aarona) se uplatní v menších rolích i dva čeští zpěváci, Štěpánka Pučálková a Jiří
Rajniš.
Výňatky z
románu Satyricon z pera Petronia (asi 60 n.l.), který vznikl v době
císaře Nerona, posloužil Brunovi
Madernovi, italskému skladateli a stoupenci avantgardy v hudbě po druhé
světové válce k vytvoření hudební koláže různých akcí jako symbolů dekadence
a zkaženosti. V pěti různých jazycích se na drážďanském jevišti provede dílo
stejného názvu, a to 13. října letošního roku, na scéně Semperoper Zwei určené
pro experimentální tvorbu.
Straussova Ariadna na Naxu bude dalším novým titulem, v hudebním
nastudování hudebního ředitele opery Christiana Thielemanna, v hvězdném
obsazení : Krassimira Stoyanova (Ariadne),
Daniella Fally (Zerbinetta), Stephan Gould (Bacchus) a Daniela Sindram v kalhotkové roli
Komponisty. Mladý režisér David Hermann (jehož
inscenaci Věci Makropulos v Deutsche Oper Berlin považuji za velmi
nezdařilou) bude poprvé pracovat v Semperoper
na scénickém uchopení této komorní opery.
Krassimira
Stoyanova, zdroj: webové stránky umělkyně
8. března
2018 bude mít premiéru Prodaná nevěsta (v
německém znění), Staatskapelle Dresden bude řídit český dirigent Tomáš Netopil, v hlavní roli opět Pavol Breslík, jeho partnerkou bude
tentokrát arménská mladodramatická sopranistka Hrachuhí Bassénz, léta úspěšně působící v Norimberku.
Rozkošnou
francouzskou buffo operu-balet Platée od Jean-Philippe
Rameaua o domýšlivé nevzhledné žábě uvedou Dráždany v dubnu příštího roku –
zárukou kvalitního a stylování nastudování bude jistě účast velkého znalce
francouzské barokní interpretace, dirigenta Paula Agnewa, který ve své předchozí tenorové pěvecké kariéře sám úspěšně vytvořil titulní
postavu Platee. Režie je svěřena jinému (dosud tvořícímu) tenorovi, Rolandu Villazonovi.
Paul Agnew v roli
„půvabné“ Platée – zdroj: YouTube.com
Italskou
sázkou „ na jistotu“ bude nová inscenace Verdiho Nabucca v hlavní roli s Andrzejem Dobberem (kterého na pár představení vystřídá Placido
Domingo) a sezonu uzavře premiéra grand opera Giacoma Meyerbeera Les Huguenots v režii
Petera
Konwitschnyho, zpracovávající milostný příběh na pozadí velké historické
události – vraždění protestantů / hugenotů o bartolomějské noci roku 1572 v Paříži.
V hlavní ženské roli uvidíme opět Hrachuhí
Bassénz, která již roli Valentiny s velkým
úspěchem ztělesnila v Norimberku; přetěžký part Raola zazpívá jeden z nejlepších
současných představitelů této role na světě, John Osborne. Dílo hudebně nastuduje Alexander Vedernikov.
Titulní strana
klavírního výtahu Les Huguenots 1860 –
zdroj Wikipedia
Vstupenky v Drážďanech
jsou výrazně levnější než v bavorském Mnichově, nejdražší lístky pořídíte cca za 96 € (Domingova vystoupení jsou
ještě dražší – až 210 € za vstupenku). Jestli chcete vstupenky pořídit úplně
nejlevněji, musíte si zajet do Semperoper v termínech tzv. Dresdnertage, kdy luxusní místa v sále pořídíte i za pouhých
28,50 €. Seznam Dresdentage je zpřístupněn na webových stránkách Semperoper.
Jedinou nevýhodou je, že vstupenky za sníženou cenu nelze koupit přes internet,
ale výhradně v předprodeji divadla, vzdáleného jen pár metrů od
Semperoper.
Semperoper Dresden
Osobní preference sezóny 2018
/2019 :
Satyricon, Ariadne auf Naxos, Les Huguenots, Platée
Vídeňská státní opera
WSO (Wiener Staatsoper) uvede nový divadelní rok
monumentální (téměř 5 hodinovou) operou Trojané (Les Troyens) od Hectora
Berlioze. Dílo, které ve své úplné podobě neviděl na jevišti ani sám
skladatel, bude mít premiéru 14. 10. 2018; dirigentem jednotlivých představení bude uznávaný znalec
francouzské opery Alain Altinoglu, o
režii byl požádán v současné době velmi vyhledávaný David McVicar (který se ale bohužel čím dále více kloní ke
konzervativnímu režijnímu stylu). Obří tenorovou partii Aenea vytvoří Američan Brandon Jovanovich, hlavní ženskou roli
v prvním dílu (Cassandru) Italka Anna
Caterina Antonacci, která tuto roli již zpívala asi na všech významných světových scénách a titulní Didonou v druhé části večera nazvané Trojané
v Kartágu bude Joyce Di Donato,
která tento part zpívala zatím jen
koncertně (též jí natočila na desky) a pro Vídeň chystá svůj jevištní debut v této roli.
Les Troyens, zdroj :YouTube.como
Rakouský
skladatel Johannes Maria Staud píše
na zakázku WSO operu s názvem Die
Wieden (Jívy), anotace slibuje aktuální politické operní drama, samozřejmě
s nezbytným mileneckým párem. Premiéra bude na počátku prosince 2018, dílo
hudebně nastuduje velký odborník na soudobou hudbu, dirigent Ingo Metzmacher.
Koho soudobá
opera nezajímá, musí si počkat až do února 2019, na kdy je plánována nová
inscenace Lucie di Lammermoor,
v hvězdném obsazení s Olga
Peretyatko-Mariotti a Juanem Diego
Flórezem v hlavních rolích; stylovou hudební zábavu snad zajistí i Evelino Pidò, systematicky a dlouhodobě
se věnující italskému belcantu a můžeme se možná i těšit na zajímavou režii
výborného francouzského režiséra Laurenta
Pellyho.
Zdroj:
©©©aikhan photography, webové stránky umělkyně Peretyatko-Maritotti
Následuje
další moderna, i když tentokrát ne
původní: Vídeň připraví novou inscenaci antického příběhu Orest od Manfreda Trojahna,
který měl svoji světovou premiéru
v r. 2011. Tento titul musel být narychlo zařazen do programu WSO. Původně
ohlášený titul Phädra (psaný na
zakázku) polského skladatele Krzysztofa
Pendereckeho (84) totiž musel skladatel odříct, protože dílo není hotovo.
Zdroj : ©capa/Marek Deblot
Na
repertoáru WSO ovšem nesmí chybět opery Richarda
Strausse, a tak význačný německý dirigent Christian Thielemann nastuduje pro WSO novou Frau
ohne Schatten, pohádkovou operu pro dospělé v prvotřídní světovém
obsazení: Camila Nylund jako
Kaiserin, Stephen Gould jako Kaiser,
Wolfgang Koch a Nina Stemme (poprvé v této roli !) jako prostý pár barvířů a
po jejich boku Evelyn Hertlitzius v náročné mezzosopránové
roli Amme (též poprvé v této roli). Po scénické stránce dílo připraví Vincent Huguet – a bude to jistě jeden
z vrcholů sezóny.
V jejím
samotném závěru se pak v nové inscenaci Verdiho Otella představí Aleksandr Antonenko jakou maurský
žárlivec a jeho nevinnou drahou choť zazpívá ukrajinská sopranistka Olga Bezsmertna, která patří
k umělcům, kteří pravidelně a s úspěchem vystupují na vídeňských
divadelních prknech. V uměleckém týmu dále mj. figuruje Myung-Whun Chung
jako dirigent představení a Adrian Noble jako dirigent. Uvidíme, zda-li tato
inscenace trumfne Mnichov, který také chystá nového Otella, ale s Jonasem
Kaufmannem v hlavní roli.
Ceny vstupenek ve Vídeňské
státní opeře se pohybují
cca od 220 do 15 €. WSO se honosí po léta tradičně udržovaným systémem
vstupenek ke stání – kterých je poměrně dost (celkem 567), jsou v té
nejnižší cenové kategorii a jejich značná část je v přízemí, kde je dobře
vidět a kde je výborná akustika – jde o to najít si čas, vystát si před představením frontu
před WSO na tyto „Stehplätze“ a pak užít si divadelní představení.
Vídeňská státní opera
Osobní preference sezóny
2018 /2019 : Les Troyens, Frau ohne Schatten
- pokračování příště -
Žádné komentáře:
Okomentovat