DAVID CHALOUPKA
Samozřejmé
se jeví, že rok 2018, který nese
tolik výročí vztahujících se k národní historii, oslaví i české a moravské
operní domy zařazením reprezentativních titulů domácích skladatelů.
Z tohoto důvodu se nadcházející operní sezóna nese v duchu českého
patriotismu, i když mnohdy spíše jako sázka na jistotu jménem Libuše a Prodaná nevěsta. Smetanova slavnostní
zpěvohra Libuše zazní hned ve třech
nových inscenacích. V již úvodu září ji uvede brněnský operní soubor, nikoliv
ale v divadelní budově, ale v prostoru na Výstavišti v Pavilonu
B. V hudebním nastudování Roberta
Kružíka a v režii Jiřího
Heřmana vystoupí vedle domácích sólistů v hlavních partech hosté: Lucie Hájková (Libuše), Jiří Hájek (Přemysl) a Alžběta Poláčková (Krasava). Pražská inscenace
v témže měsíci bude dílem týmu dirigenta Jaroslava Kyzlinka a ředitele Národního divadla Jana Buriana jako režiséra. Na scénické
podobě představení na scéně Národního divadla se budou podílet Daniel Dvořák (scénografie), Kateřina Štefková (návrhy kostýmů) a Petr Zuska (choreografie).
V hlavních rolích jsou ohlášeni Dana
Burešová nebo Iveta Jiříková
(Libuše) a Adam Plachetka nebo Svatopluk Sem (Přemysl). Třetí inscenace
tohoto operního titulu, která bude také sloužit k oslavě stého výročí
založení Československa, bude v říjnu následovat v Severočeském
divadle v Ústí nad Labem.
Předehra k
opeře Libuše v podání orchestru ND a dirigenta Jaroslava Krombholce z roku
1968, zdroj: YouTube.com
Prodanou nevěstu s premiérou 12. října 2018
připraví nejprve Jihočeské divadlo
v Českých Budějovicích v nastudování dirigenta Maria de Rose a v režii Marka
Mokoše. V roli Mařenky se budou střídat Jana Šrejma Kačírková a Kateřina
Špilauer Hájovská. A o devět dní později následuje k výročí naší
vlasti věnovaná premiéra Prodané nevěsty
v Slezském divadle v Opavě.
S režisérem Luborem Cukrem bude
na hudebním nastudování spolupracovat přední specialista na starou hudbu Vojtěch Spurný. Navíc se objeví i
inscenace Prodáváme nevěstu na
studiové scéně plzeňského Divadla J. K. Tyla
(6. října 2018). Národní divadlo Praha
nastuduje ještě v závěru nadcházející sezóny (červen 2019) Smetanova Dalibora. Po tomto operní titulu dlouho volala veřejnost. Po režijním nezdaru, který
provázel Pitínského inscenaci (2001),
se zřejmě dlouho váhalo s novou inscenací. Nový inscenační tým tvoří
dirigent Jaroslav Kyzlink a ustálená
dvojice spolupracovníků: Jiří Nekvasil
jako režisér a Daniel Dvořák jako
scénograf.
Dalibor v
podání Viléma Přibyla zdroj: YouTube.com
Skromněji
oproti minulým sezónám je zastoupeno v dramaturgických plánech operní dílo
Antonína Dvořáka. O to zajímavěji se
jeví plánovaná inscenace jeho komické opery Šelma sedlák, kterou zařazuje plzeňská opera (premiéra 8.
června 2019 ve Velkém divadle). Režisér Zbyněk
Brabec si bude muset poradit s libretem, které kombinuje českou idylu
námluv a komedii intrik a převleků v duchu Figarovy svatby.
Do
Národního divadla v Brně se vrátí dílo ryze moravské – Janáčkova opera Příhody lišky bystroušky (premiéra 17. listopadu 2018) v hudebním
nastudování Marka Ivanoviče a
v režii Jiřího Heřmana, který ihned po Libuši
režíruje další vysoce náročný titul. V titulní roli se bude střídat
zkušená janáčkovská interpretka Pavla
Vykopalová a Jana Šrejma Kačírková.
Ale již v říjnu (premiéry 18. a 20. X. 2018) Národní
moravskoslezské v Divadle Antonína Dvořáka uvede Janáčkův Osud hudebním
nastudování Jakuba Kleckera (další
dirigent Adam Sedlický) a v režii Jiřího
Nekvasila. V tomto méně uváděném titulu vystoupí Linda Ballová, známá především z bratislavských vystoupení nebo Veronika Hoblová v rolí
Míly. V roli osudem pronásledovaného skladatele Živného si můžeme vybrat
mezi podáním Josefa Moravce nebo Martina Šrejmy. Pro komorní studiový
prostor, nově otevřené Divadlo „12“ bude
připraven speciální scénický projekt z Janáčkových Písní a balad v režii Jiřího Nekvasila a s klavírním
doprovodem Jiřího Bárty. V půli prosince (14. XII. 2018) uvede Moravské divadlo Olomouc Janáčkovu Její pastorkyňu v režii Václava
Málka.
Dvakrát na
domácí scény vstoupí Julietta Bohuslava Martinů. Toto reprezentativní
operní dílo 20. století uvede ostravský soubor
v režii uměleckého dua SKUTR ve
dvou premiérách 11. a 13. dubna 2019. V hudebním nastudování Jakuba Kleckera (druhý dirigent Robert
Kružík) Michela bloudícího v tajemném městečku bez paměti budou zpívat
tenoristé Jorge Garza a Luciano Mastro. Osudovou Juliettou se
jim pak stane Kateřina Kněžíková
nebo Doubravka Součková. V brněnské
inscenaci se spojí příběh Ženy opuštěné milencem z francouzského operního
monodramatu F. Poulenca Lidský hlas s Třemi fragmenty z Julietty,
které osobně připravil Bohuslav Martinů
pro koncertní uvedení, když si byl vědom, že celá inscenace opery na
surrealistické libreto by byla ve válečných letech příliš náročným úkolem.
Režisér David Radok připraví toto zajímavé
operní spojení pro Národní divadlo v Brně
(premiéra 14. VI. 2019) za hudebního přispění dirigenta Mark Ivanoviče. V rolích Ženy a Julietty vystoupí Pavla Vykopalová a jako Michel se v kompozici
Bohuslav Martinů na brněnské jeviště vrátí Magnus
Vigilius jako host dánský tenorista, který se zde velmi dobře uvedl např.
v inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové.
foto Pavly
Vykopalové ze soukromého archivu umělkyně
Z italské
opery, tradičního repertoárového pilíře domácích scén, uvede brněnský soubor Verdiho Dona Carlose v italské
verzi. Premiéra 2. února 2019, hudební nastudování Jaroslav Kyzlink a režie
Martin Glaser. Plzeňská scéna pak uvede
oblíbeného Nabucca (Velké divadlo, premiéra 13. října 2018). Vedle
Verdiho operního díla druhou oporu repertoáru představují Pucciniho
melodramata. Jihočeské divadlo
v Českých Budějovicích uvede jeho poslední operu Turandot, na kterou místní divák čeká mnoho desetiletí. Ostravský
soubor pak převezme koprodukční inscenaci Pucciniho Triptychu (premiéry
13. a 15. XII. 2018) z Bratislavy. Tuto inscenaci jsme poznali již na
nedávné přehlídce Opera 2017. Ostravské představení soustředí domácí zpěváky i
některé původní slovenské sólisty v hudebním nastudování Tomáše Braunera (druhý dirigent Adam
Sedlický) a v režii Romana Poláka.
Z dalších veristů je zastoupen Ruggero
Leoncavallo s nesmrtelnými Komedianti
ve Slezském divadle v Opavě (premiéra
17. III. 2019), tentokráte nikoliv v osvědčené kombinaci s Mascagniho Sedlákem kavalírem, ale s jiným dramatem žárlivosti – s Rachmaninovou operní prvotinou,
působivou aktovkou dle Puškinovy předlohy, tedy s Alekem. Bezesporu senzační je plánovaná inscenace opery Iris Pietra Mascagniho. V našich
končinách zcela opomíjený opus s japonskou tematikou je vynikající ukázkou
uměleckého stylu přelomu století – symbolismu. Nádherná partitura a lyrický
jímavý děj jsou protipólem vyhraněného veristického přístupu z Pucciniho opery
Madama Butterfly. Vysoce očekávaná
premiéra se koná ve Velkém divadle v Plzni 13.
dubna 2019.
Původní
divadelní plakát ze světové premiéry Mascgniho opery Iris, zdroj: Wikipedia
Operu
německého regionu zastupuje inscenace Mozartovy
komické opery Cosi fan tutte v Moravském divadle
v Olomouci (premiéra 10. V. 2019) v režii Andrey Hlinkové a inscenace na českých operních scénách málokdy
hraný Idomeneo v Divadlo J. K. Tyla v Plzni (premiéra 9.
března 2019 ve Velkém divadle). Národní divadlo
v Praze na scéně Stavovského divadla
nabídne Beethovenova Fidelia ve finální verzi z roku 1814. Domácí divák
pak bude mít možnost poznat režijní práci přední světové režisérské osobnosti, Very Nemirové. Již v září 2018
proběhne premiéra v hudebním nastudování Andrease Sebastiana Weisera. Otázkou je, zda je dramaturgicky
vhodné v jedné sezóně premiérovat Fidelia
a Dalibora, tedy Smetanovo dílo,
které vždy je srovnáváno nejen kvůli podobnosti zápletky s geniální operou
záchrany a „hymnem svobody“ Ludwiga van Beethovena. Romantickou operu Čarostřelec (premiéra 16. VI. 2019) pak připraví olomoucký soubor v režii Lubora Cukra. Velkou neznámou pro domácího diváka bude nastudování
opery Ernsta Kreneka (Křenka) Jonny spielt auf (Jonny vyhrává)
z roku 1927, jednoho z největších kasovních trháků přelomu 20. a 30.
let 20 století. Operní dílo se senzační detektivní zápletkou, které je hudebně
ovlivněno i jazzem a dobovou taneční hudbou, vyžaduje trochu nadhledu. Tu mu
bezesporu dodá režijní výklad Davida
Drábka. Lednovou premiéru nastuduje Petr
Kofroň. Zda se s tímto operním titulem nemělo počkat raději až na
otevření Smetanova divadla, kde byla ještě v tehdejší Neues Deutches
Theater čerstvě po světové premiéře uvedena (a pak česky i v Brně), ukáže
až reakce publika.
Jonny
spielt auf, ukázka z inscenace Deutsches Nationaltheater Weimar 2014 ,zdroj:
YouTube.com
Francouzská
opera, vždy bedlivě zvažovaná domácími dramaturgy pro četná úskalí jazykové přípravy
i stylu, je tentokráte zastoupena titulem velké opery. Meyerbeerova Roberta Ďábla mohou pražští diváci vzpomenout
jako jedno z nejúspěšnějších představení tehdejší Státní opery (1999). Na konci
sezóny (premiéry 13. a 15. VI. 2019) vyslanec pekla Robert ovládne nejen
Bertrama, ale i ostravské jeviště. V nastudování Roberta Kružíka (další dirigent Marek Šedivý) jsou náročné
koloraturní party princezny Isabelly svěřeny Kateřině Kněžíkové nebo Janě
Sibeře, Bertrama na pomezí dobra a zla ztvární Martin Gurbaĺ nebo Miloš
Horák. Francouzskou operu 20. století zastupuje pak již zmiňovaný Lidský hlas v Brně.
Ruská opera
se pak vyjma Čajkovského děl objevuje na našich operních pódiích spíše jen
nahodile. Vedle uvedeného Aleka v
opavském Slezském divadle ale Národní divadlo
v Praze zařazuje vynikající titul Sergeje Prokofjeva. Lásku ke třem pomerančům (premiéra květen 2019)
režíruje světově uznávaný choreograf Radim
Vizváry, která tak bude moci napravit rozpačitý dojem, který vyvolala jeho
režie Donizettiho operní frašky Viva la
mamma!
V domácím
prostředí se stále více etabluje operní tvorba anglo-amerického regionu, ač se
vyjma díla Benjamina Brittena, často
jedná o díla spíše určená studiovým nebo experimentálním scénám. Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích po
velkém úspěchu Ravelovy opery Dítě a
kouzla nastuduje Brittenovu operu Kominíček pro
malé diváky nebo jako rodinné představení. Pro ostravskou
„12“ pak bude připravena inscenace Čtyřtónové opery (1972) Toma Johnsona v režii Juraje
Čiernika (u klavíru Michal Bárta). V inscenaci se sejdou jak sólisté
místní opery, tak mladí adepti, studenti operního zpěvu. Mozartovu géniu je
věnován projekt Dopisy, hádanky a příkazy, spojující operní kompozice Michaela Nymana a Stevena Stuckyho, připravený pro Stavovské divadlo dirigentem Davidem Švecem a režisérkou Alicí Nellis s premiérami 4. a 7.
dubna 2019.
A nakonec
soudobá česká tvorba… Ve světové premiéře zazní scénická kompozice Tramvestie Petra Wajsara na texty básníka
Pavla Novotného, jejichž vznik je spojen s úzkokolejnou tramvajovou trasou
mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Dubnovou premiéru pro Novou scénu v Praze připraví Marek Bureš, který bude i tvůrcem
scénografie.
Z operetní
nabídky stojí za upozornění dvojí nastudování Lehárovy Veselé vdovy v Ústí
nad Labem a v Plzni (Nová scéna) v únoru 2019 i nová inscenace Offenbachova Orfea v podsvětí v Moravském divadle Olomouc v režii Oldřicha Kříže (premiéra 22. II. 2019).
Žádné komentáře:
Okomentovat