úterý 5. června 2018

Modrovousův hrad se slavnými sólisty, ale nepříliš inspirovaně


DAVID CHALOUPKA

Pražské jaro, 1. 6. 2018, Smetanova síň Obecního domu

Program: Bohuslav Martinů: Symfonie č. 4 (H 305)
Béla Bartók: Modrovousův hrad (opera o jednom dějství)

V samém závěru festivalu Pražské jaro 2018 zazněla koncertní verze opery Bély Bartóka Modrovousův hrad, díla komponovaného ještě před 1. světovou válkou a v premiéře provedeného až v květnu 1918. Podivuhodná kompozice, jedno ze stěžejních hudebně-dramatických děl 20. století, svoji mnohovrstevnatostí a stylem na pomezí impresionismu a expresionismu, má zcela mimořádné postavení v dějinách opery. Excelentní libreto Bély Balásze, přední osobnosti maďarské kultury meziválečné a poválečné éry, vychází z Maeterlinckova symbolistního dramatu Ariane et Barbe-Bleue (Ariana a Modrovous). Libretista (původně zamýšlel text pro Zoltána Kodályho) důmyslně redukoval zápletku na přímou konfrontaci Modrovouse a jeho poslední (?) manželky Judit, která přichází do Modrovousova hradu a snaží se odkrýt tajemství jeho duše i tajemného příbytku.


zdroj: Wikipedia 


Opera patří k několika základním dílům maďarské opery a námět umožňuje řadu výkladů od vnějškového vyprávění přes nejrůznější psychologické výklady poměru dvou (a jediných) protagonistů až k emocionálnímu zabstraktnění tématu partnerské komunikace. Provedení tohoto opusu na operním jevišti nebo na koncertním pódiu ale klade dvě velké nástrahy. Prvním je jazyková bariéra. Maďarština je na operním jevišti skutečně minoritním jazykem, ale právě důmyslná provázanost mezi slovem a hudbou v Bartókově partituře vyžaduje dokonalé porozumění každého slova ze strany interpreta. Každou frázi je třeba vybavit odpovídajícím výrazem a skladatel často pracuje s textovým opakováním slov (slovních úseků) a znovuzařazením hudebních motivů v pozměněném kontextu, což představuje nesmírně náročný úkol pro interpreta. Ne nadarmo je občas prováděna v místních jazycích a existují vcelku adekvátní překlady do němčiny a angličtiny. Druhým zásadním požadavkem pro provedení je nutné charisma obou zpěváků, tak aby dokázaly přetlumočit věčné téma zápasu pohlaví během jediné hodiny.

Hlavním lákadlem koncertního provedení byla velká jména zpěváků. Petra Lang (Judit), původně mezzosopranistka a dnes již etablovaná ve vysokodramatickém sopránovém oboru, i její německý kolega Matthias Goerne (Modrovous) v současnosti představují absolutní interpretační špičku ve wagnerovském repertoáru. Ale bohužel Bartók není Wagner … Stylové a výrazové prostředky obou těchto skladatelů jsou si značně vzdáleny (byť právě v Modrovousově hradu zaslechneme inspiraci pozdně wagnerovskou instrumentací i důmyslnou práci s motivy). Zpěvačka interpretovala složitou ženskou postavu poněkud ploše, výslovnost maďarštiny byla kolísavá, stejně jako byla nedůsledná práce s nepřesvědčivým výrazem. Navíc vokálně byl výkon pouze prostřední, místy zcela nebo částečně překrytý orchestrem. Vrcholná vokální místa (např. otevření pátých dveří) pak zazněly tónově problematicky nebo bez lesku. Hlas nevyniká ani zvláštní krásou ani mimořádným témbrem pak měl problémy se střední polohou, která zněla šedě a unaveně. Osobně mě navíc rušil stereotypní soustředěný výraz obličeje, který nepomáhal identifikaci posluchače s pocity postavy. Ani barytonista nestrhl nadšení velkým charismatem, v úsilí dát postavě monumentalitu přešel do stereotypního výrazu. Jeho hlas se sice dostával výrazněji přes orchestr, ale diferenciace intenzity byla omezená. Hlas alespoň zaujal příjemnou barvou i občasnou sonoritou. I mladší pamětníci mohli tak jen zavzpomínat na ideální interpretaci Modrovouse maďarským basistou Lászlem Polgárem, který si minimálně dvakrát získal pražské publikum při koncertních provedeních této Bartókovy jediné opery. 













Hudební nastudování amerického dirigenta Davida Robertsona se vyznačovalo zvučností, velkou snahou o barevnou paletu i pečlivou prací s nástrojovými skupinami (byť žestě několikráte zaznamenaly problémy souhry během druhé části večera). Ale ani v tomto případě nešlo o vrcholně inspirovaný výkon, efektní výkon orchestru tak poněkud sklouzával po povrchu partitury, aniž by se dostavil posluchačský moment magična. Přesvědčivěji pak zazněla v první části koncertu Symfonie č. 4 (H 305) Bohuslava Martinů ve velmi živém a rytmicky strhujícím provedení. Tato radostná a temperamentní skladba v sobě odráží nejen radost z ukončení světového válečného konfliktu, ale také názvuky velkých partitur a technik hollywoodských velkofilmových soundtracků 30. a 40. let, které komponovala i řada skladatelů-emigrantů ze střední Evropy.








Česká filharmonie, David Robertson (dirigent), Petra Lang (soprán), Matthias Goerne (baryton)

Fotografie byly použity se souhlasem Festivalu Pražské jaro 


Žádné komentáře: