Už od roku
1974 udržuje v pravidelných odstupech Deutsche Oper Berlin (DOB) na reperoáru diváky tolik oblíbenou
operu Amilcare Ponchielliho La Gioconda, působivý příběh
italské grande opera o pouliční zpěvačce Giocondě, potácející se mezi
neopětovanou láskou ke svému milému Enzovi Grimaldimu a úlisným špiclem
Barnabou, který usiluje o její tělo a nakonec zabije její slepou matku. Dílo
není neznámé českému divákovi - hrálo se naposledy v r. 2012 v Plzni
a od r. 2017 je k vidění též v brněnském Národním divadle v zajímavé režii Tomáše Pilaře.
Vedle
velkého dramatického příběhu s krásnými áriemi poutá inscenace DOB originální
scénografií – režisér Filippo Sanjust
se nechal přímo inspirovat starými benátskými malbami, kterými zaplnil takřka
celý prostor jeviště DOB. Hned při prvním zvednutí opony diváky uchvátí
dokonale v malířské perspektivě pojatá kulisa Dóžecího paláce v Benátkách. Pro
každé dějství Sanjust zvolil
svébytnou kulisu, představující velmi věrně působící historizující dekoraci z
doby, kdy mělo dílo svoji premiéru (1876). Stejná pozornost byla věnována též
designu kostýmů, tak aby zachovávaly historickou věrnost a zároveň plně zastávaly funkci divadelního kostýmu.
Kromě
působivě vypadajících kulis a kostýmů jsou na scéně přítomny všechny rekvizity, o
kterých se v opeře zpívá (to bývá dneska už docela výjimkou), mimořádnou
optickou opulenci vytváří scéna velkého baletu Tance hodin za účasti předních
sólistů baletu DOB.
I režijní
vedení pěvců vychází z původní režijní koncepce, která v podstatě barvitě
ilustruje příběh, jde po situacích a náladách konkrétních scén a dílo v žádném
případě nepřekrucuje. Občasné statické postávání na forbíně vyžaduje velkou
dávku výrazu a osobního charismatu pěveckých představitelů, aby scéna
nepůsobila nudně, a to se ne všem účinkujícím daří.
Nákladná
scéna způsobuje nutnost složitých přestaveb, a tak berlínská inscenace má
celkem tři přestávky, které trvají vždy minimálně 30 minut. Celkově inscenace úspěšně balancuje na hranici kýče a pokusu o uchování historické inscenace.
zdroj:
YouTube.com
Původní
inscenace z r.1974 byla vytvořena pro velkou německou sopranistku, Leonii Rysanek, která v době vzniku
produkce se nacházela v zenitu své ohromující kariéry a po velkých úspěších na
evropských jevištích a hlavně v newyorské MET (v rolích italského a
německého repertoáru) se pokusila dosáhnout úspěchů v dalších „callasovských“
rolích – tj. nejdříve jako Cherubiniho Medea a později jako Gioconda.
Její strhující kreace je zachycena alespoň prostřednictvím CD, na labelu Mytu, který
zachytil živý přenos opery z 1. března
1974, kdy Leonii Rysanek úspěšně sekunduje též mladá Eva Randová jako Laura. Později v této inscenaci vystupovala v titulní roli též Hana Janků.
Dirigentem první červencové reprízy 2018 byl Pinchas Steinberg, velká dirigentská osobnost izraelského původu - volil
pomalejší tempo, které ovšem dovedl naplnit úžasným napětím, a pod jeho rukama
orchestr DOB doslova rozkvetl. Bohužel ne všichni zpěváci měli dostatek dechu,
aby jeho pomalým tempům stačili.
V hlavní
roli se uvedla mezinárodně známá čínská sopranistka Hui He, která se ve svém repertoáru soustřeďuje na menší počet
dramatických rolí (např.Tosca, Aida, Amélie v Maškarním plesu, Madama
Butterfly). Náročnou roli Giocondy stále zvládá na vysoké úrovni, její herecké
schopnosti jsou průměrné, ale její zpěv má výraz a až na známky únavy v posledním
aktu byl její výkon velmi profesionální.
Její slepou
matku krásným velkým hlasem zazpívala rumunská altistka Judit Kutasi, členka souboru DOB.
Italská
mezzosopranistka Daniela Barcellona,
světově uznávaná představitelka mužských rolích v dílech G. Rossiniho
(Arsace, Malcom, Faliero ad.) pro jednou odložila kalhoty a proměnila v krásnou
ženskou Lauru, kterou pěvecky sice svrchovaně zvládla, ale nebyla v této rolí
tak mimořádná jako tomu bývá u jejího nejvlastnějšího pěveckého zaměření.
Korejský tenorista
Alfred Kim jako Enzo Grimaldo si získal publikum nádherným hlasem, plným lesku,
herecky však přesvědčil svojí toporností méně.
Ozdobou
představení byl gruzínský barytonista, majitel pevného jaderného hlasu George
Gagnidze, kterého čeští diváci znají z přenosu Pucciniho Toscy z Metropolitní
opery z r. 2013. Pro Barnabu má ideální hlas a výraz zloducha.
Nicolas
Testé, francouzský basbarytonista a v civilním životě manžel sopranistky
Diany Damrau, zůstával trochu ve stínu ostatních pěveckých osobností; zpíval technicky velmi dobře, ale role
Alvisa Badoera, státního inkvizitora potřebuje špičkový bas, plný arogance a
zloby – a takový Testé bohužel nemá.
Fotografie :
webové stránky DOB - autoři Bernd Uhlig, Bettina Stöß a soukromý archiv
recenzenta
Žádné komentáře:
Okomentovat