úterý 31. července 2018

A jaké inscenace připravují naši zahraniční sousedi v sezóně 2018/2019 - část I.


VÁCLAV BEČVÁŘ


Postupně Vás seznámíme s operními premiérami v zahraničí, které nám není tak vzdálené a kam můžete zajet autem, vlakem či autobusem.

Mnichov -   Drážďany  -  Vídeň




Začínáme v Bavorsku :

Mnichovská státní opera uvede novou sezónu inscenací Verdiho Otella v Jonasem Kaufmannem v hlavní roli, který tuto zabijáckou partii nastuduje po Covent Garden v Londýně již v druhé produkci. Inscenaci hudebně připraví šéfdirigent BSO  Kirill Petrenko, režie byla svěřena Amélii Niermeyer, která již v Mnichově v minulosti vytvořila velice úspěšnou produkci Donizettiho Favoritky. Roli nevinné Desdemony ztvární po boku Kaufmanna miláček mnichovského publika a bavorská Kammersängerin Anja Harteros.



                                           
                            foto: Gregor Hohenberg,uveřejněno se svolením Sony Classical
                                               
Český dirigent Tomáš Hanus nastuduje v BSO Smetanovu Prodanou nevěstu, v německém jazyce, v roli Jeníka (tedy Hanse) se představí hvězdný slovenský tenorista Pavol Breslik,  Christiane Karg bude jeho prodanou Mařenkou. Mimo Breslika bohužel v obsazení chybí jakákoliv česká či slovenská jména. Breslik nedávno vytvořil roli Jeníka (česky) v nové produkci Slovenského Národního divadla.

V roce 1938 měla světovou premiéru opera Karl V. od Ernsta Kreneka, rakouského skladatele českého původu, první dvanácti-tónová opera. Mnichov ji uvede jako další premiéru, a to 10.2.2019. Připomeňme, že rovněž Národní divadlo v Praze v příští sezóně seznámí české diváky s dílem tohoto skladatele, a to s titulem Jonny spielt auf (Jonny vyhrává).

Veristickou operu Fanciulla del West Giacoma Pucciniho zná český resp. pražský divák dobře z velmi úspěšné inscenace Národního divadla ( sezóna 2006/2007), z které si odnesla Anda-Louise Bogza Thálii za nejlepší výkon v hlavní roli (Minnie). Novou inscenaci uvede nyní i Bavorská státní opera, v hlavní roli s Anjou Kampe, která je našim německým sousedům známá především jako představitelka oper Richarda Wagnera (Senta, Kundry, Isolde), za dirigentský pult usedne James Gaffigan a jistou zajímavostí je, že scénu k nové inscenaci vytvoří Mathis Fischer-Dieskau, nejstarší syn slavného německého operního a písňového interpreta.

Německá sopranistka s podmanivým hlasem Dorothea Röschmann, jedinečná interpretka Mozartovy Donny Elviry, Hraběnky či Vitellie z La Clemenza di Tito) je asi hlavním lákadlem pro návštěvu Gluckovy reformní opery Alceste (v originálním francouzském znění). Režii a choreografii k opeře vytvoří belgický (především) choreograf Sidi Larbi Cherkaoui. Uvidíme, jak se mu bude dařit, jeho poslední práce pro mnichovské Divadlo prince Regenta /Prinzregentstheater/ Les Indes Galantes od barokního skladatele Rameau vzbudila v r. 2016 spíše rozpaky než nadšení.


                              Dorothea Röschmann jako Mozartova Elvíra, zdroj: youtube.com


S velkým očekáváním se již nyní připravuje nová incenace Straussovy Salome (dirigent  K. Petrenko, režie  bude v rukou uznávaného ale ne vždy obdivovaného Krzysztofa Warlikowskieho) , která bude mít premiéru jako první titul na každoročním letním festivalu v červnu - červenci 2019. Hlavní roli (poprvé ve své kariéře) vytvoří německá zpívající herečka Marlis Petersen, která během své již téměř 30-leté kariéry postupně a opatrně sestupuje z čistě koloraturního oboru do dramatického oboru. Nedávno se definitivně rozloučila se svojí životní rolí Bergovy Lulu, kterou interpretovala ve více než 12 produkcích (tou poslední byla skvělá produkce Williama Kentridge v Metropolitní opeře, kterou měli možnost prostřednictvím programu MET HD sledovat i naši diváci).

                            A. Berg, W. Kentridge - Lulu,  zdroj: Youtube.com

Nyní se připojí k nepočetné řadě umělkyň, které k Salome „přišly“ z vysokého koloraturního sopránu, jako byly Helga Pilarczyk, Edda Moser či dánská pěvkyně Inga Nielsen.


                             Inga Nielsen jako Salome : zdroj Youtube.com

A tím výčet nových inscenací v Michovském národním divadle zdaleka nekončí :  dříve velmi oblíbené barokní opery se znovu vrací na repertoár divadla – pod taktovkou Ivora Boltona diváci  uslyší opět v Prinzregentstheateru operu G. W. Handela – tentokrát Agrippinu v hlavní roli s britskou divou Alice Coote, umělecký šéf veleúspěšné Komische Oper Berlin  Barrie Kosky byl požádán o režii.

A konečně zajímavý titul, který připraví Operní studio v Mnichově – bude to Stravinského Marva v kombinaci s (pro českého diváka známějším titulem) Jolantou od P. I. Čajkovského.

Nová sezóna Mnichovského národního divadla je opravdu velkorysá, bohužel velkorysé jsou a tomu odpovídají i ceny vstupenek (asi nejdražší ze všech německých divadel) – v  nejvyšší cenové kategorii se pohybuje hlavní kasovní „tahák“ sezóny, Verdiho Otello s J. Kaufmannem – tady nejdražší lístek pořídíte cca za 280 €, ale zase místo k stání vás přijde na 23 €.  Jinak běžná představení se pohybují v rozmezí 190-10 €.  Samozřejmostí jsou však  BSO jsou live streams  (tj. živé obrazové záznamy) vysílané zdarma pravidelně u každé nové produkce po internetu. 

Mnichovské národní divadlo
Osobní preference: Otello, Karl V., Salome, Agrippina




Drážďanská opera uvede novou divadelní sezónu 2018/2019 operním fragmentem Arnolda Schönberga Moses und Aaron v hudebním nastudování Alana Gilberta a v režii skandálního Calixta Bieita. Vedle v hlavních rolích obsazeného Johna Thomlinsona (mluvená role Mojžíše) a Lance Ryana (zpívaná role Aarona) se uplatní v menších rolích i dva čeští zpěváci, Štěpánka Pučálková a Jiří Rajniš.

Výňatky z románu Satyricon z pera Petronia (asi 60 n.l.), který vznikl v době císaře Nerona, posloužil Brunovi Madernovi, italskému skladateli a stoupenci avantgardy v hudbě po druhé světové válce k vytvoření hudební koláže různých akcí jako symbolů dekadence a zkaženosti. V pěti různých jazycích se na drážďanském jevišti provede dílo stejného názvu, a to 13. října letošního roku, na scéně Semperoper Zwei určené pro experimentální tvorbu.

Straussova Ariadna na Naxu bude dalším novým titulem, v hudebním nastudování hudebního  ředitele opery Christiana Thielemanna, v hvězdném obsazení : Krassimira Stoyanova (Ariadne), Daniella Fally (Zerbinetta), Stephan Gould (Bacchus) a Daniela Sindram v kalhotkové roli Komponisty. Mladý režisér David Hermann (jehož inscenaci Věci Makropulos v Deutsche Oper Berlin považuji za velmi nezdařilou) bude poprvé pracovat v Semperoper na scénickém uchopení této komorní opery.


Krassimira Stoyanova, zdroj: webové stránky umělkyně

8. března 2018 bude mít premiéru Prodaná nevěsta (v německém znění), Staatskapelle Dresden bude řídit český dirigent Tomáš Netopil, v hlavní roli opět Pavol Breslík, jeho partnerkou bude tentokrát arménská mladodramatická sopranistka Hrachuhí Bassénz, léta úspěšně působící v Norimberku.

Rozkošnou francouzskou buffo operu-balet Platée od Jean-Philippe Rameaua o domýšlivé nevzhledné žábě uvedou Dráždany v dubnu příštího roku – zárukou kvalitního a stylování nastudování bude jistě účast velkého znalce francouzské barokní interpretace, dirigenta Paula Agnewa, který ve své předchozí  tenorové pěvecké kariéře sám úspěšně vytvořil titulní postavu Platee. Režie je svěřena jinému (dosud tvořícímu) tenorovi, Rolandu Villazonovi.

                                           Paul Agnew v roli „půvabné“ Platée – zdroj: YouTube.com


Italskou sázkou „ na jistotu“ bude nová inscenace Verdiho Nabucca v hlavní roli s Andrzejem Dobberem (kterého na pár představení vystřídá Placido Domingo) a sezonu uzavře premiéra grand opera Giacoma Meyerbeera  Les Huguenots v režii  Petera Konwitschnyho, zpracovávající milostný příběh na pozadí velké historické události – vraždění protestantů / hugenotů o bartolomějské noci roku 1572 v Paříži. V hlavní ženské roli uvidíme opět Hrachuhí Bassénz, která již  roli Valentiny s velkým úspěchem ztělesnila v Norimberku; přetěžký part Raola zazpívá jeden z nejlepších současných představitelů této role na světě, John Osborne. Dílo hudebně nastuduje Alexander Vedernikov.

                                            Titulní strana klavírního výtahu Les Huguenots 1860 – 
                                             zdroj Wikipedia

Vstupenky v Drážďanech jsou výrazně levnější než v bavorském Mnichově, nejdražší lístky pořídíte cca za 96 € (Domingova vystoupení jsou ještě dražší – až 210 € za vstupenku).  Jestli chcete vstupenky pořídit úplně nejlevněji, musíte si zajet do Semperoper  v termínech tzv. Dresdnertage, kdy luxusní místa v sále pořídíte i za pouhých 28,50 €. Seznam Dresdentage je zpřístupněn na webových stránkách Semperoper. Jedinou nevýhodou je, že vstupenky za sníženou cenu nelze koupit přes internet, ale výhradně v předprodeji divadla, vzdáleného jen pár metrů od Semperoper.

Semperoper Dresden

Osobní preference sezóny 2018 /2019  :  Satyricon, Ariadne auf Naxos, Les Huguenots, Platée






Vídeňská státní opera


WSO (Wiener Staatsoper) uvede nový divadelní rok monumentální  (téměř 5 hodinovou) operou Trojané (Les Troyens) od Hectora Berlioze. Dílo, které ve své úplné podobě neviděl na jevišti ani sám skladatel, bude mít premiéru 14. 10. 2018; dirigentem jednotlivých představení bude uznávaný znalec francouzské opery Alain Altinoglu, o režii byl požádán v současné době velmi vyhledávaný David McVicar (který se ale bohužel čím dále více kloní ke konzervativnímu režijnímu stylu). Obří tenorovou partii Aenea vytvoří Američan Brandon Jovanovich, hlavní ženskou roli v prvním dílu (Cassandru) Italka Anna Caterina Antonacci, která tuto roli již zpívala asi na všech významných světových scénách a titulní Didonou v druhé části večera nazvané Trojané v Kartágu bude Joyce Di Donato, která tento part  zpívala zatím jen koncertně (též jí natočila na desky) a pro Vídeň chystá svůj jevištní debut v této roli.


   Les Troyens, zdroj :YouTube.como


Rakouský skladatel Johannes Maria Staud píše na zakázku WSO operu s názvem Die Wieden (Jívy), anotace slibuje aktuální politické operní drama, samozřejmě s nezbytným mileneckým párem. Premiéra bude na počátku prosince 2018, dílo hudebně nastuduje velký odborník na soudobou hudbu, dirigent Ingo Metzmacher.

Koho soudobá opera nezajímá, musí si počkat až do února 2019, na kdy je plánována nová inscenace Lucie di Lammermoor, v hvězdném obsazení s Olga Peretyatko-Mariotti a Juanem Diego Flórezem v hlavních rolích; stylovou hudební zábavu snad zajistí i Evelino Pidò, systematicky a dlouhodobě se věnující italskému belcantu a můžeme se možná i těšit na zajímavou režii výborného francouzského režiséra Laurenta Pellyho.

                                        Zdroj: ©©©aikhan photography, webové stránky umělkyně Peretyatko-Maritotti


Následuje další moderna,  i když tentokrát ne původní: Vídeň připraví novou inscenaci antického příběhu Orest od Manfreda Trojahna, který  měl svoji světovou premiéru v r. 2011. Tento titul musel být  narychlo zařazen do programu WSO. Původně ohlášený titul Phädra (psaný na zakázku) polského skladatele Krzysztofa Pendereckeho (84) totiž musel skladatel odříct, protože dílo není hotovo.

                                                                  Zdroj :   ©capa/Marek Deblot

Na repertoáru WSO ovšem nesmí chybět opery Richarda Strausse, a tak význačný německý dirigent  Christian Thielemann nastuduje pro WSO novou Frau ohne Schatten, pohádkovou operu pro dospělé v prvotřídní světovém obsazení: Camila Nylund jako Kaiserin, Stephen Gould jako Kaiser, Wolfgang Koch a Nina Stemme (poprvé v této roli !) jako prostý pár barvířů a po jejich boku Evelyn Hertlitzius v náročné mezzosopránové roli Amme (též poprvé v této roli). Po scénické stránce dílo připraví Vincent Huguet – a bude to jistě jeden z vrcholů sezóny.

V jejím samotném závěru se pak v nové inscenaci Verdiho Otella představí Aleksandr Antonenko jakou maurský žárlivec a jeho nevinnou drahou choť zazpívá ukrajinská sopranistka Olga Bezsmertna, která patří k umělcům, kteří pravidelně a s úspěchem vystupují na vídeňských divadelních prknech. V uměleckém týmu dále mj. figuruje Myung-Whun Chung jako dirigent představení a Adrian Noble jako dirigent. Uvidíme, zda-li tato inscenace trumfne Mnichov, který také chystá nového Otella, ale s Jonasem Kaufmannem v hlavní roli.

Ceny vstupenek ve Vídeňské státní opeře se pohybují cca  od 220 do 15 €. WSO se honosí po léta tradičně udržovaným  systémem vstupenek ke stání – kterých je poměrně dost (celkem 567), jsou v té nejnižší cenové kategorii a jejich značná část je v přízemí, kde je dobře vidět a kde je výborná akustika – jde o to najít si čas, vystát si  před představením frontu před WSO na tyto „Stehplätze“ a  pak užít si divadelní představení.

Vídeňská státní opera
Osobní preference sezóny 2018 /2019  :  Les Troyens, Frau ohne Schatten



                                                                - pokračování příště -


Žádné komentáře: